Znalost vs. dovednost

Za problém ve vzdělávání dětí považuji i takřka žádné (příp. zcela zastaralé) vybavení škol pomůckami, které by si děti "osahaly". Na mnoha školách je stále nejmodernější (a také jediný) výukový prostředek 40 let starý plakát. Nějaké samostatné vyhledávání a posouzení informací dětmi, které je pak předávají dál, je něco jako vědecko-fantastický film.

Víte, docela by mě zajímalo, kdo při dovolené čerpá informace o místě z hodin zeměpisu a kdo z internetu. Osobně vidím poměr 0:100. Ale ve škole ten se internet přece „nesmí" používat, tam se to musíš naučit nazpaměť, jako před 150 lety.

Přiznejte se, kdo z vás zná sportovní pravidla z hodin tělocviku ...? A odkud je tedy znáte? - ha a jsme opět u toho.

Děti mívají chytré mobily. Stačí jim wifi síť (která je dnes i ve vlacích, autobusech, při nakupování ...) a v pohodě si na nich vyhledávají vše, co potřebují. Dělají to naprosto přirozeně a ovládají to velmi dobře. Bohužel všude jinde, jenom ve školách ne. Nevím, jestli je důvod ten, že internet ovládají násobně lépe, než ty, co je učí, nebo jestli je důvod jiný. Každopádně je to mimo mé chápání.

Nejsem zastáncem toho, že děti se nemají nic učit, protože všechno najdou na internetu. Bez elementárnách znalostí si totiž žádný názor neudělám, pouze ho převezmu. Škola má tedy sloužit spíše jako prostředí pro výměnu ověřených informací a sanostané vytváření názorů na ně (klidně odlišných, než má paní učitelka). K tomu je ale potřeba podnětné otevřené prostředí, kde se nebojím slušně vyjádřit svůj názor, nikoli memorování znalostí na test, které druhý den po napsání už netuším.

Také jsem zastáncem toho, že plno věcí ve škole se učí jen proto, že se to tak „vždycky dělalo“. Mnohdy se učí encyklopedické znalosti (např. hlavní města afrických států), které si každý pamatuje do nejbližší písemky, po které je zapomíná a příště je stejně hledá na netu.

Tímto ale děti učíme maximálně tomu, že mají podvádět, a že jim prostě nevěříme, že to zvládnou.

 

Tvořím pro dobré lidi. David Gajdošík.

Učitel s neučitelským myšlením a názory.